Întrebări frecvente
Semnătura electronică simplă este semnătura electronică utilizată ca metodă de autentificare, fără a face trimitere exclusiv la semnatar.
Semnătura electronică avansată necalificată este o semnătură electronică ce îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) face trimitere exclusiv la semnatar;
b) permite identificarea semnatarului;
c) este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legată de datele la care se raportează, astfel încît orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată.
a) face trimitere exclusiv la semnatar;
b) permite identificarea semnatarului;
c) este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legată de datele la care se raportează, astfel încît orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată.
Semnătura electronică avansată calificată este o semnătură electronică ce îndeplineşte următoarele cerinţe:
a) face trimitere exclusiv la semnatar;
b) permite identificarea semnatarului;
c) este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legată de datele la care se raportează, astfel încît orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată;
e) se bazează pe un certificat calificat al cheii publice emis de un prestator de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
f) este creată prin intermediul dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice şi se verifică securizat cu ajutorul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, care dispun de confirmarea corespunderii cu cerinţele prevăzute de Legea Nr. 91 din 29.05.2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic.
a) face trimitere exclusiv la semnatar;
b) permite identificarea semnatarului;
c) este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar;
d) este legată de datele la care se raportează, astfel încît orice modificare ulterioară a acestor date poate fi detectată;
e) se bazează pe un certificat calificat al cheii publice emis de un prestator de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate;
f) este creată prin intermediul dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice şi se verifică securizat cu ajutorul dispozitivului de verificare a semnăturii electronice şi/sau al produsului asociat semnăturii electronice, care dispun de confirmarea corespunderii cu cerinţele prevăzute de Legea Nr. 91 din 29.05.2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic.
Reprezintă un document electronic ce conţine cheia publică, este semnat cu semnătura electronică a prestatorului de servicii de certificare, atestă apartenenţa cheii respective titularului de certificat al cheii publice şi permite identificarea acestui titular.
Reprezintă un certificat al cheii publice care întruneşte cerinţele prevăzute la art. 31 al Legii Nr. 91 din 29.05.2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic şi este eliberat de un prestator de servicii de certificare acreditat.
Revocarea certificatului cheii publice se realizează în baza cererii de revocare depuse sub formă de document pe suport de hîrtie personal de către titular sau de către persoana împuternicită a persoanei juridice direct la Centrul de certificare sau unul din Centrele de înregistrare.
Procedura de revocare a certificatul cheii publice se iniţiază în următoarele cazuri:
a. la introducerea modificărilor în certificatul cheii publice (schimbarea datelor de identitate a titularului sau a persoanei juridice pe care o reprezintă);
b. fapt stabilit de compromiterea cheii private (apariţia accesului nesancţionat la cheia privată; pierderea cheii private; furtul cheii private; ştergerea sau nimicirea întîmplătoare a cheii private);
c. rezilierea, de către abonat, a contractului de prestări servicii. Dacă abonatul personal nu depune cerere de revocare a certificatului, Centrul de certificare sau reprezentantul împuternicit al abonatului (angajatorul abonatului) iniţiază şi efectuează această procedură din numele lui;
d. la solicitarea titularului certificatului cheii publice;
e. la decizia Centrului de certificare (abonatul nu respectă prevederile Politicii de certificare sau condiţiile altor acte regulatorii, publicate de Centrul de certificare);
f. abonatul reţine sau ignoră condiţia de achitare a serviciilor prestate de certificare a cheilor publice;
g. încrederea faţă de gradul de fiabilitate a cheii private a Centrului de certificare a fost subminată;
h. la concedierea titularului – reprezentant al persoanei juridice, la cererea titularului sau a persoanei juridice;
i. la depistarea unor informaţii neveridice în cererea de certificare a cheii publice sau în certificatul cheii publice;
j. la expirarea termenului pentru care a fost suspendată valabilitatea certificatului cheii publice, dacă nu a fost luată decizia de restabilire a valabilităţii certificatului.
a. la introducerea modificărilor în certificatul cheii publice (schimbarea datelor de identitate a titularului sau a persoanei juridice pe care o reprezintă);
b. fapt stabilit de compromiterea cheii private (apariţia accesului nesancţionat la cheia privată; pierderea cheii private; furtul cheii private; ştergerea sau nimicirea întîmplătoare a cheii private);
c. rezilierea, de către abonat, a contractului de prestări servicii. Dacă abonatul personal nu depune cerere de revocare a certificatului, Centrul de certificare sau reprezentantul împuternicit al abonatului (angajatorul abonatului) iniţiază şi efectuează această procedură din numele lui;
d. la solicitarea titularului certificatului cheii publice;
e. la decizia Centrului de certificare (abonatul nu respectă prevederile Politicii de certificare sau condiţiile altor acte regulatorii, publicate de Centrul de certificare);
f. abonatul reţine sau ignoră condiţia de achitare a serviciilor prestate de certificare a cheilor publice;
g. încrederea faţă de gradul de fiabilitate a cheii private a Centrului de certificare a fost subminată;
h. la concedierea titularului – reprezentant al persoanei juridice, la cererea titularului sau a persoanei juridice;
i. la depistarea unor informaţii neveridice în cererea de certificare a cheii publice sau în certificatul cheii publice;
j. la expirarea termenului pentru care a fost suspendată valabilitatea certificatului cheii publice, dacă nu a fost luată decizia de restabilire a valabilităţii certificatului.
Termenul de valabilitate a certificatului cheii publice al utilizatorului în temeiul art. 32 alin. (1) al LP nr. 91 din 29.05.2014 constituie un an calendaristic.
Pentru obținerea semnăturii electronice se vor întreprinde următoarele acțiuni:
Se va prezenta Cererea pentru certificarea cheii publice conform următoarelor posibilități:
- prin completarea formularului de cerere pentru certificarea cheii publice pe portalul pki.ctif.md în mod online sau
- prin depunerea cererii pentru certificarea cheii publice, cu semnătura olografă, la unul din Centrele de Înregistrare ale I.P. „CTIF”:
• CÎ pe mun. Chişinău – mun. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
• CÎ pe mun. Bălţi – or. Bălţi, str. Ştefan cel Mare, nr. 128, bir. 103 (în incinta DDF teritorial pe mun. Bălţi);
• CÎ pe mun. Comrat – or. Comrat, str. Comsomolului, nr. 20, bir. 3 (în incinta DDF teritorial pe mun. Comrat).
Pentru ridicarea semnăturii electronice, titularul semnăturii electronice se va prezenta la sediul Centrului de Înregistrare cu următoare actele:
- copia și originalul buletinului de identitate;
- ștampila întreprinderii (pentru persoanele juridice);
- copia procurii autentificate notarial (în cazul prezentării altor persoane decît titularul semnăturii electronice).
Se va prezenta Cererea pentru certificarea cheii publice conform următoarelor posibilități:
- prin completarea formularului de cerere pentru certificarea cheii publice pe portalul pki.ctif.md în mod online sau
- prin depunerea cererii pentru certificarea cheii publice, cu semnătura olografă, la unul din Centrele de Înregistrare ale I.P. „CTIF”:
• CÎ pe mun. Chişinău – mun. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
• CÎ pe mun. Bălţi – or. Bălţi, str. Ştefan cel Mare, nr. 128, bir. 103 (în incinta DDF teritorial pe mun. Bălţi);
• CÎ pe mun. Comrat – or. Comrat, str. Comsomolului, nr. 20, bir. 3 (în incinta DDF teritorial pe mun. Comrat).
După completarea online a Cererii pentru certificarea cheii publice, clientul va fi anunțat despre data invitării la unul din Centrule de Înregistrare pentru obținerea semnăturii.
Pentru ridicarea semnăturii electronice, titularul semnăturii electronice se va prezenta la sediul Centrului de Înregistrare cu următoare actele:
- copia și originalul buletinului de identitate;
- ștampila întreprinderii (pentru persoanele juridice);
- copia procurii autentificate notarial (în cazul prezentării altor persoane decît titularul semnăturii electronice).
Notă: Pentru ridicarea semnăturii electronice în calitate de persoană juridică conducătorul instituției se va prezenta la Centrul de Înregistrare pentru semnarea Contratului-tip se prestare a serviciilor de certificare în domeniul semnăturii electronice și a Cererii de certificare a cheii publice-persoane juridice sau titularul certificatului cheii publice se va prezenta cu actele deja semnate de către conducător.
Avînd în posesie semnătură electronică avansată calificată, cetăţenii vor putea utiliza toate serviciile publice electronice, disponibile în Republica Moldova, şi anume:
- utilizarea serviciilor fiscale electronice („e-Factura”, „Declarație electronică”, „Comanda on-line a formularelor tipizate”, „Registrul general electronic al facturilor fiscale”, „e-Cerere”, „CISI” etc.);
- Ghișeu unic de raportare electronică (sistemul „raportare.gov.md”);
- solicitarea licenţelor de activitate economică (sistemul de „e-Licențiere”);
- procesarea electronică a tranzacţiilor de export;
- solicitarea apostilei („e-Apostila”) şi multe altele.
- utilizarea serviciilor fiscale electronice („e-Factura”, „Declarație electronică”, „Comanda on-line a formularelor tipizate”, „Registrul general electronic al facturilor fiscale”, „e-Cerere”, „CISI” etc.);
- Ghișeu unic de raportare electronică (sistemul „raportare.gov.md”);
- solicitarea licenţelor de activitate economică (sistemul de „e-Licențiere”);
- procesarea electronică a tranzacţiilor de export;
- solicitarea apostilei („e-Apostila”) şi multe altele.
Semnătura electronică poate fi ridicată la unul din Centrele de Înregistrare, și anume:
- mun. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
- or. Bălți, str. Stefan cel Mare și Sfînt nr. 128, etajul 1, oficiul 103;
- or. Comrat, str. Comsomolului nr. 20, bir. 3.
- mun. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
- or. Bălți, str. Stefan cel Mare și Sfînt nr. 128, etajul 1, oficiul 103;
- or. Comrat, str. Comsomolului nr. 20, bir. 3.
Semnătura electronică conține date cu caracter personal, de aceea se solicită procura autentificată notarial (original) în cazul dacă titularul semnăturii deleagă o alta persoană pentru a ridica semnătura electronică, conform legislației în vigoare (vezi regulamentul).
Nr. d/o | Denumire | Preţ, lei, inclusiv TVA |
---|---|---|
1. | Pachet „Semnătura electronică” - include dispozitivul criptografic şi semnătura electronică avansată calificată (certificat cu forţă juridică) cu încheierea Contractului de prestare a serviciilor de certificare în domeniul semnăturii electronice cu un termen de valabilitate de 1 (un) an | 390,00 |
2. | Semnătura electronică avansată calificată, (reînnoirea certificatului cu forţă juridică), al II-lea an | 200,00 |
Pentru restabilirea parolei titularul semnăturii se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la unul din Centrele de Înregistrare cu originalul buletinului de identitate și dispozitivul criptografic.
Pentru a schimba parola de utilizator pentru suportul criptografic e-Token, trebuie să aveți instalată aplicația corespunzătoare tokenului deţinut, care este disponibilă pentru descărcare pe portalul pki.ctif.md în rubrica Descarcă. Instrucțiunea de instalare a aplicației și schimbarea parolei este descrisă aici.
I.P. „CTIF” eliberează următoarele tipuri de semnătură electronică:
- Semnătura electronică avansată calificată (cu forţă juridică);
- Semnătura electronică avansată calificată (cu forţă juridică);
Pentru a semna documentele electronice în raporturile juridice ale persoanelor juridice de drept public cu persoanele fizice şi cu persoanele juridice de drept privat (vezi legea 91 din 29.05.2014, art. 11) este obligatoriu de utilizat semnătura electronică avansată calificată (cu forţă juridică).
Pentru suspendarea termenului de valabilitate a certificatului cheii publice, se vor întreprinde următoarele acțiuni:
- În cazul semnăturii electronice eliberată pentru persoană fizică - titularul certificatului cheii publice se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la Centrul de Înregistrare cu înaintarea Cererii, buletinul de identitate și copia acestuia sau va depune online cererea de suspendare a certificatului cheii publice;
- În cazul semnăturii electronice eliberată pentru persoană juridică - titularul semnăturii electronice sau administratorul întreprinderii se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la Centrul de Înregistrare cu înaintarea Cererii, buletinul de identitate și copia acestuia sau depune online cererea de suspendare a certificatului cheii publice;
- În cazul semnăturii electronice eliberată pentru persoană fizică - titularul certificatului cheii publice se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la Centrul de Înregistrare cu înaintarea Cererii, buletinul de identitate și copia acestuia sau va depune online cererea de suspendare a certificatului cheii publice;
- În cazul semnăturii electronice eliberată pentru persoană juridică - titularul semnăturii electronice sau administratorul întreprinderii se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la Centrul de Înregistrare cu înaintarea Cererii, buletinul de identitate și copia acestuia sau depune online cererea de suspendare a certificatului cheii publice;
Pentru restabilirea termenului de valabilitate se va prezenta la sediul Centrului de Certificare sau la Centrul de Înregistrare cu copia și originalul buletinului de identitate și Cererea privind modificarea statutului certificatului cheii publice completată.
Suspendarea valabilităţii certificatului cheii publice al titularului se efectuează:
a) la cererea titularului certificatului cheii publice;
b) pe baza deciziei organului competent;
c) pe baza deciziei CC;
d) în baza hotărîrii/deciziei instanţei de judecată definitive.
a) la cererea titularului certificatului cheii publice;
b) pe baza deciziei organului competent;
c) pe baza deciziei CC;
d) în baza hotărîrii/deciziei instanţei de judecată definitive.
Titularul poate cere suspendarea valabilităţii certificatului cheii publice ce-i aparţine dacă are motive să presupună că a fost încălcată confidenţialitatea cheii private, precum şi în cazul în care informaţiile cuprinse în certificatul cheii publice nu corespund realităţii.
Pasul 1: Accesarea portalului www.pki.ctif.md
Pasul 2: Accesarea opţiunii „Înregistrare”
Pasul 3: Completarea cîmpurilor necesare: numele de utilizator („login”), adresa de e-mail şi parola
Pasul 4: Bifarea "Termenii și condiții" și "Politica de confidențialitate"
Pasul 5: Accesarea opțiunii „Continuă”
Pasul 6: Activarea contului prin accesarea linkului primit pe poştă
Pasul 7: Autentificarea pe portal cu numele de utilizator și parolă
Pasul 8: Completarea contului creat cu datele personale şi salvarea acestora.
Pasul 2: Accesarea opţiunii „Înregistrare”
Pasul 3: Completarea cîmpurilor necesare: numele de utilizator („login”), adresa de e-mail şi parola
Pasul 4: Bifarea "Termenii și condiții" și "Politica de confidențialitate"
Pasul 5: Accesarea opțiunii „Continuă”
Pasul 6: Activarea contului prin accesarea linkului primit pe poştă
Pasul 7: Autentificarea pe portal cu numele de utilizator și parolă
Pasul 8: Completarea contului creat cu datele personale şi salvarea acestora.
Pentru a primi aceste mesaje și a beneficia de aceast serviciu, utilizatorii trebuie să bifeze în cadrul aplicației „SecureSign”, instalată preventiv pe calculator, în rubrica „Setări/Notificări”, opțiunea Notificare pe email-ul din certificat sau Notificare pe un alt e-mail indicat. Totodată, titularul dispune de posibilitatea selectării informației parvenite, bifînd opțiunile „Mesajul simplu” sau „Mesaj detaliat”. Prin urmare, în momentul semnării actelor prin intermediul serviciului guvernamental MSign sau MPass, utilizatorul va fi notificat pe email cu „Mesajul simplu”: „La data de hh:mm DD.MM.YYYY semnătura electronica a fost aplicată cu succes în cadrul serviciului XXXX.” sau „Mesaj detaliat”:
Cazul 1: În cazul în care certificatul este valid va apărea următorul mesaj - „Valid de la hh:mm DD.MM.YYYY pînă la hh:mm DD.MM.YYYY.”
Cazul 2 : În cazul certificatului revocat va apărea următorul mesaj - „Revocat la data de hh:mm DD.MM.YYYY”
Cazul 3 : În cazul certificatului a fost suspendat se va afișa următoarea: „Suspendat la data de hh:mm DD.MM.YYYY” Totodată, în cazul în care semnătura expiră în decurs de 1 lună, titularul „Semnăturii electronice Fiscservinform” este informat despre aceasta cu următorul mesaj: „Semnătura electronică eliberată pe Nume, Prenume expiră la data de HH:MM DD.MM.YYYY, pentru prelungirea acesteia vă rugăm să contactați Centrul de Apel la numărul 022822222, sau efectuați comanda pe site-ul www.pki.ctif.md rubrica „Comandă online”
Cazul 1: În cazul în care certificatul este valid va apărea următorul mesaj - „Valid de la hh:mm DD.MM.YYYY pînă la hh:mm DD.MM.YYYY.”
Cazul 2 : În cazul certificatului revocat va apărea următorul mesaj - „Revocat la data de hh:mm DD.MM.YYYY”
Cazul 3 : În cazul certificatului a fost suspendat se va afișa următoarea: „Suspendat la data de hh:mm DD.MM.YYYY” Totodată, în cazul în care semnătura expiră în decurs de 1 lună, titularul „Semnăturii electronice Fiscservinform” este informat despre aceasta cu următorul mesaj: „Semnătura electronică eliberată pe Nume, Prenume expiră la data de HH:MM DD.MM.YYYY, pentru prelungirea acesteia vă rugăm să contactați Centrul de Apel la numărul 022822222, sau efectuați comanda pe site-ul www.pki.ctif.md rubrica „Comandă online”
În cazul rezilierii Contractului de prestare a serviciilor de certificare în domeniul semnăturii electronice la inițiativa Beneficiarului, suma achitată pentru serviciile prestate nu se restituie. În cazul retragerii cererii pentru certificarea cheii publice de către client și procesării acesteia de către Centrul de certificare, pînă la încheierea contractului, se reține 10 % (cheltuieli pentru procesarea cererii și generarea semnăturii electronice) din suma achitată de către client, în baza solicitării în scris a clientului.
Etapa 1- Conectarea la serviciile fiscale electronice
PAS 1. Accesează pagina https://servicii.fisc.md/userregistration.aspx și creează un cont nou pentru #conducător și #contabil-șef sau a unei persoane împuternicite prin procură notarială.PAS 2. La adresa certificare@sfs.md transmite setul de documente scanate, indicând numele de utilizator cu care ați făcut înregistrarea.
Setul de documente trebuie să conțină următoarele acte :
❶ copia buletinului de identitate a persoanelor responsabile;
❷ ordinul de desemnare a persoanelor responsabile de prezentarea documentelor fiscale electronice prin intermediul serviciilor fiscale electronice, semnat de către conducătorul entității raportoare;
❸ copia procurii autentificate notarial (după caz).
IFS teritorial vă va contacta pentru a vă informa referitor la necesitatea semnăturii și ridicării actelor juridice.
Etapa 2- Obținerea semnăturii electronice
Dacă doriți să obțineți „SEMNĂTURA ELECTRONICĂ” parcurge următorii pași:PAS 3. Accesați pagina https://office.ctif.md/pki/login și introduceți datele contului (username/ parola din PAS 1).
PAS 4. Accesați butonul „Comenzi”, selectați „Eliberarea semnăturilor electronice” și completați formularul afișat pentru înregistrarea comenzii.
În cazul în care conducătorul și contabilul-șef sunt persoane diferite, Pasul 1, Pasul 3 și Pasul 4 este necesar de a fi parcurs pentru fiecare persoană în parte.
Atenție! Livrarea „semnăturii electronice” este GRATUITĂ pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
„Semnătura electronică” include o serie de servicii gratuite incluse în pachet cum ar fi:
• Notificarea prin e-mail a aplicării semnăturii electronice;
• Suspendarea online a semnăturii electronice;
• Restabilirea gratuită a parolei dispozitivului;
• Criptarea documentelor electronice;
• Semnarea diferitor tipuri de documente electronice;
• Aplicarea prin MPass și MSign în toate serviciile electronice;
• Linia fierbinte permanentă (022) 822-222 și consultant personal;
• Timp redus de eliberare (5 min).
Centrele de eliberare:
• or. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
• mun. Bălți, str. Stefan cel Mare și Sfînt nr. 128, et. 1, of. 103;
• Notificarea prin e-mail a aplicării semnăturii electronice;
• Suspendarea online a semnăturii electronice;
• Restabilirea gratuită a parolei dispozitivului;
• Criptarea documentelor electronice;
• Semnarea diferitor tipuri de documente electronice;
• Aplicarea prin MPass și MSign în toate serviciile electronice;
• Linia fierbinte permanentă (022) 822-222 și consultant personal;
• Timp redus de eliberare (5 min).
Centrele de eliberare:
• or. Chișinău, str. Constantin Tănase nr. 6, etajul 3, bir. 303;
• mun. Bălți, str. Stefan cel Mare și Sfînt nr. 128, et. 1, of. 103;